mandag 14. april 2008

Stopp hetero-moten

Det er interessant å lese utsagnene fra Målmannen, en drivkraft i den høgnorske bevegelsen. Han har trolig rett i at media (særlig film) hauser opp heteroseksualitet, blant annet i filmer som "Tatt av vinden" og ”Pride and prejudice” er med på å skape et rosenrødt lys omkring denne selvvalgte livsstilen.

For det er det det er. Selvvalgt. Ingen mennesker er født som heterofile. Hva som ligger bak selve ønsket om å bli heterofil, skal jeg ikke innlate meg på her - for jeg er hverken psykolog eller psykiater. Jeg vet imidlertid at denne hetero-romantikken er falsk og forfeilet.

Samtidig må jeg slå fast at Målmannen også maler kristendommen i en rosenrød glans når han hevder at det regnes for synd å være heterofil i kristendommen. Det er rett og slett ikke sant. For det er bare for synd å regne - dersom det blir oppdaga av ikke-kristne. Det betyr nemlig at da mister den kristne og menigheten ansikt - og det kan ikke tåles (av kristendommen).

Ingen kommentarer: